MY SUPPORTERS..

Related Posts with Thumbnails

Friday, April 2, 2010

BER'UZLAH LAH...

ber'uzlah membawa maksud mengasingkan diri yang diajarkan syariat dan sunnah Rasul adalah dengan menjauhkan diri dari kejahatan dan pelakunya, orang2 yang banyak waktu kosongnya, orang2 yang lalai dan orang2 yang senang membuat huru hara. dengan begitu jiwa akan selalu terkawal, hati menjadi tenang dan sejuk, fikiran selalu jernih dan anda akan rasa leluasa dan bahagia berada di taman2 ilmu pengetahuan..
yang dimaksudkan dengan 'uzlah disini adalah dengan ber'uzlah dari segala bentuk kejahatan, dan keharusan yang berlebihan. ber'uzlah seperti ini akan membuat dada menjadi lapang dan mengikis semua kesedihan.
mengasingkan diri('uzlah) dari semua hal yang melalaikan manusia dari kebaikan dan ketaatan merupakan ubat yang sudah diuji dan dibuktikan kemujaraban oleh para ahli pengubatan hati. banyak cara untuk menjauhkan diri dari kejahatan dan permainan yang sia2. di antaranya adalah ; mengisi waktu dengan menyuntikkan wawasan baru ke dalam akal fikiran, menjalankan semua hal yang sesuai dgn kaedah "takut kepada ALLAH " dan juga menghadiri majlis2 pertaubatan dan zikir.
ibnu Taimiyyah mengatakan:"tidak dapat tidak seseorang hamba itu harus ber'uzlah untk beribadah kepada ALLAH , berzikir kepadaNYA, membaca ayat2NYA, melakukan muhasabah terhadap dirinya, berdoa kepadaNYA, memohon keampunanNYA, menjauhkan diri dari kejahatan, dan sebagainya."
Ibnu Al-Jauzi telah menuliskan tiga fasal tentang 'uzlah didalam bukunya Shaidul Kathir, yang ringkasannya demikian:" saya tidak melihat dan mendengar manfaat yang lebh besar daripada 'uzlah kerana 'uzlah adalah sebuah ketenangan, sebuah keagungan, sebuah kemuliaan, sebuah tindakan untuk menjauhkan diri dari kejahatan dan keburukan, salah satu cara untuk menjaga kehormatan dan waktu, sebuah cara untuk menjaga usia, sebuah tindakan untuk menjauhkan diri dari orang2 yang mendengki, yang suka mengusik dan mencela, sebuah renungan tentang akhirat, sebuah persediaan untuk bertemu ALLAH, meraih ketaatan, membawa fikiran pada hal2 yang bermanfaat, mengeluarkan kandungan hikmah yang terpendam dan mengambil hukum dari nash2 anda."
'uzlah itu terdapat sebuah kemuliaan yang hanya diketahui oleh ALLAH sahaja. dalam ber'uzlah terjadi pengembangan daya berfikir, pencapaian pada sebuah hasil pemikiran, penenangan kalbu, menggapai keselamatan harga diri, mendapat limpahan pahala, mencegah diri dari kemungkaran, meraih segala ketaatan, ada waktu untuk mengingat Sang Maha Pengasih, menjauhkan diri dari glamour dunia yang menyilaukan, menjauhkan diri dari segala fitnah, ada usaha untuk menjauh dari kepungan musuh, ada kesempatan untuk tidak mencela orang lain, ada pemenuhan hak2, ada kesempatan untuk sembunyi dari orang yang sombong, dan ada kesempatan untuk bersabar terhadap orang yang bodoh.
dalam 'uzlah juga terdapat tabir untuk menutup aurat: yakni aurat lisan, kesalahn melangkah, penyimpangan fikiran, dan kecenderungan jiwa yang jahat. 'uzlah merupakan hijab yang melindungi nilai kebaikan dan mutiara2 keutamaan dan moral. 'uzlah yang terbaik adalah dengan banyak membaca buku. 'uzlah juga dapat menambah usia, menambahkan kelonggaran bagi ajal, meningkatkan daya konsentrasi, mengembara menuju ketaatan, dan memperdalam kan renungan. di dalam 'uzlah anda akan mempunyai banyak waktu untuk merenung, menghayati, bertafakur dan bertadabbur.
ketika ber'uzlah anda akan dapat menyelami makna2, menangkap butiran2 nilai, merenungkan tujuan2 hidup, dan membangunkan cara berpandangan dan pemikiran.pada saat ber'uzlah roh berada dalam kegembiraan, hati berada dalam kebahagiaan terbesar, dan nurani penuh dengan sesuatu yang bermanfaat. jangan riak pada waktu bar'uzlah, sebab itu tiada yang melihat anda kecuali ALLAH. dan jangan perdengarkan percakapan anda kepada sesama manusia; sebab yang melihat hanya Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.
setiap orang yang cerdas dan kreatif, para tokoh sejarah, orang yang kuat, orang yang telah mewarnai sejarah dan orang yang menjadi ikutan, mereka semua menyirami tanaman kemuliaan mereka denga air 'uzlah hingga mereka boleh berdiri tegak. selanjutnya tumbuhlah pohon keagungan mereka dan menghasilkan buahnya yang dapat dipetik setiap saat dengan izin Rabbnya.


2 Comments:

  1. fisa othman said...
    terasa diri ini terlalai...thanx kelly peringatan d kongsi bersama...:D
    KELLY910 said...
    sis fisa.. selama ni kelly pun alpa ..tetapi alhamdulillah diberi kesederan oleh Yang Maha Esa.. sama2 kita renungkan ye sis..

Post a Comment